2018-05-15

Rättssäkra, effektiva och personliga arbetssätt som förkortar tiden med offentlig försörjning.

Kunddriven verksamhetsutveckling lyssnar på Malmöborna och driver på förändring utifrån dem.

Pelle är bilmekaniker. Han berättade följande:


"Fanns inget jag kunde göra, hade nackskada, var bilmekaniker i nästan 30 år. Har varit en belastning för min arbetsgivare som inte vill ha mig tillbaka. Jag blev dumpad från FK till AF och fick vänta 3 månader på skiktröntgen. Därför fördröjdes hela processen. Jag är arbetsför kan bara inte lyfta tungt men jag kan göra någonting. Jag tror att nästan 95 % av de som kommer till AF från FK kan arbeta med någonting, bara man få rätt möjlighet. Det som går fel är att myndigheterna inte är tydliga med vad man skall göra för att få någon ersättning. Mötet förde mig till ett mörkt rum. Jag fick leva på lånade pengar ett bra tag.

 

Vi intervjuade Pelle 6 mån efter han hade träffat våra myndigheter och han hade fortfarande inte fått stöd i sitt arbetssökande. Pelles synpunkter och upplevelser ligger till grund för nya arbetssätt som är rättssäkra, effektiva och personliga och som förkortar tiden med offentlig försörjning.

 

Läs mer om Kunddriven verksamhetsutveckling

2022-05-02

Make It work lämnar slutrapport

Make it work är ett projekt som finansierats av FINSAM sedan 2020 och haft fokus på att utveckla det befintliga samv…

2022-04-27

KONFERENS OM VÄXTPLATS BOTILDENBORG

Hur kommer långtidsarbetslösa närmare och i arbete? I samarbete med Malmö stad driver Stiftelsen Botildenborginsatse…

2022-04-26

Regionalt nätverk FINSAM Skåne

Idag träffades det regionala nätverket i FINSAM Skåne i Eslöv och diskuterade förutsättningarna kring finansiell sam…

2022-04-21

Styrgruppsmöte FRAM

På fredag håller FRAM styrgruppsmöte. Följande står på dagordningen.

2022-04-21

Uppföljning 4 kommuner, 4 FINSAM och 1 Försäkringskassa

De fyra samordningsförbunden i Lund, Helsingborg och Skåne nordost har under våren jobbat med sina kommuner och med…