2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2018-02-07

Exempel på organisering i insats

Tramadol Maria Malmö har organiserat sig så här för att lösa sina uppgifter.

2018-02-06

Styrgrupp Avanti

Idag hade Avanti sin första styrgrupp för året.

2018-02-06

REKO

REKO är en insats som startade 2017 med syfte att bygga upp en koordinatorfunktion inom psykiatrin i Malmö samtidigt…

2018-02-01

Samverkansanalys inom ramen för DUA-överenskommelsen

Det har kommit ut en rapport om samverkan, med en lärande ansats, utifrån den lokala DUA överenskommelsen som belys…

2018-01-31

Referensgruppen för Malmö stads projektplattform Etablera fler snabbare

FINSAM sitter med i referensgruppen för Malmö stads projektplattform Etablera fler snabbare. Idag träffades gruppen…