2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2017-12-21

FINSAM bygger kunskap utifrån medborgarnas berättelser

Ett arbete har pågått under hösten med att hitta ett bra arbetssätt att löpande kunna jobba med gemensamma kunskapss…

2017-12-21

Diskussioner med Kunskapscentrum migration och hälsa

Finsam har tillsammans med Finsam i Lund och Kunskapscentrum migration och hälsa under hösten diskuterat ett samarbe…

2017-12-20

Probleminventering kring funktionsvariation

Idag har FINSAM varit involverade i en probleminventering kring arbetet med funktionsvariation på Arbetsmarknads- oc…

2017-12-19

FINSAM förbereder inför ESF projekt

FINSAM har fått i uppgift att ta fram lokala förutsättningar kring ett nationellt ESF projekt.

2017-12-13

Förberedelser inför uppstart Avanti

Idag hade styrgruppen för Avanti träff och lokalfrågan diskuterades men även en lägesgenomgång kring övergång från P…