2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2017-09-21

Probleminventering

För att kunna starta rätt insatser för Malmöbor i behov av samordnad rehabilitering inventerar FINSAM under augusti-…

2017-09-20

Kunddriven verksamhetsutveckling

Igår deltog utredaren på Finsams kansli på Arbetsförmedlingens utbildning "kunddriven verksamhetsutveckling". FINSAM…

2017-09-18

Styrgrupp och arbetet med ny ansökan på Aktivitetscenter

I augusti höll FINSAM i en workshop som blev startskottet för att skriva en ny ansökan för Aktivitetscenter.

2017-09-15

Arbetet med att utveckla PTSD center.

Sedan i våras har representanter från Malmö stad, Arbetsförmedlingen och primärvården inom Region Skåne jobbat med a…

2017-09-13

Möte med sekretariatet för jämlik hälsa

Syftet med projektet - hälsofrämjande innovation i samverkan - är att samla alla samhällssektorer (offentlig, idébu…