2018-10-19

Kunddriven verksamhetsutveckling avslutas

Projekt Kunddriven verksamhetsutveckling är ett samverkansprojekt mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen där finansieringen avslutas den 30 september.

Projekt Kunddriven verksamhetsutveckling är ett samverkansprojekt mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

I projektet har vi använt metoden kunddriven verksamhetsutveckling för att ta reda på hur Malmöbor som upplevt någon av mötesformerna, kontaktmöte, överlämningsmöte och gemensam kartläggning (GK) initierad av Arbetsförmedlingen tycker om mötet. Vi har också intervjuat kollegor på båda myndigheterna för att få fram var skaven finns i samarbetet. Vi har tagit fram förbättringsförslag med hjälp av kundresorna. Förslagen har testats i ett växthus på ett Arbetsförmedlingskontor i Malmö och på Försäkringskassan i Malmö.

Arbetet har utmynnat i två nya processer som utgår från regelverken hos båda myndigheterna. Förändringarna har bidragit till fler och kvalitativa möten där kundnyttan har varit i fokus. Genom våra analyser om orsakerna till varför det genomförs så få möten har vi synliggjort avvikelser från regelverken i handläggarnas arbetssätt. Dessa insikter har lämnats löpande till styrgruppen.  

Tidigare har personliga handläggare tappat fokus på att informera målgruppen om rättigheterna och möjligheterna vid dag 90 i rehabkedjan. De få möten som genomfördes gav ingen nytta för kunden. Kontaktmöte använt på rätt sätt och i rätt tid visade sig vara ett uppskattat möte för Malmöborna, ett möte som stödjer dem framåt i sin process mot nytt arbete, ett möte där de känner sig sedda och hörda, ett personligt, professionellt och effektivt möte.

Processen för gemensam kartläggning såsom det är tänkt idag gör det svårt för arbetsförmedlare att identifiera rätt kunder och kan även ge stora ekonomiska konsekvenser för Malmöbor som är i behov av samordnad rehabilitering. Processen framtagen i  projektet har öppnat upp för en större målgrupp i behov av gemensam kartläggning och minimerat risken för ekonomisk utsatthet. 

kundutv

Se Kunddrivenverksamhet...

2022-05-20

Studenter från Linneuniversitet intervjuar FINSAM i Malmö kring NPF diagnoser och psykisk hälsa

Två studenter intervjuade FINSAM i Malmö kring verksamheten kring psykisk hälsa men också kring projektformen som ar…

2022-05-19

Storstadssamverkan

Samordningsförbunden i Stockholm, Göteborg, Uppsala och Malmö träffades den 18-19/5 i Uppsala för att diskutera blan…

2022-05-16

Uppföljning FINSAM

Ett arbete med att ta fram ett helt uppföljningssystem som kommer kallas Uppföljning Finsam görs just nu av Försäkri…

2022-05-14

Ungdomskonferens med Arbetsmarknadsavdelningen, Ekonomiskt bistånd och boende samt Arbetsförmedlingen

Idag träffades arbetsmarknadsekreterare, socialsekreterare och arbetsförmedlare för en heldagskonferens kring unga a…

2022-05-13

Föreläsning om mentalisering

Fredagen den 13/5 föreläste Maria Wiwe, psykolog, för projektledning och medarbetare i Malmökraften. Titeln på förel…