2018-05-15

Rättssäkra, effektiva och personliga arbetssätt som förkortar tiden med offentlig försörjning.

Kunddriven verksamhetsutveckling lyssnar på Malmöborna och driver på förändring utifrån dem.

Pelle är bilmekaniker. Han berättade följande:


"Fanns inget jag kunde göra, hade nackskada, var bilmekaniker i nästan 30 år. Har varit en belastning för min arbetsgivare som inte vill ha mig tillbaka. Jag blev dumpad från FK till AF och fick vänta 3 månader på skiktröntgen. Därför fördröjdes hela processen. Jag är arbetsför kan bara inte lyfta tungt men jag kan göra någonting. Jag tror att nästan 95 % av de som kommer till AF från FK kan arbeta med någonting, bara man få rätt möjlighet. Det som går fel är att myndigheterna inte är tydliga med vad man skall göra för att få någon ersättning. Mötet förde mig till ett mörkt rum. Jag fick leva på lånade pengar ett bra tag.

 

Vi intervjuade Pelle 6 mån efter han hade träffat våra myndigheter och han hade fortfarande inte fått stöd i sitt arbetssökande. Pelles synpunkter och upplevelser ligger till grund för nya arbetssätt som är rättssäkra, effektiva och personliga och som förkortar tiden med offentlig försörjning.

 

Läs mer om Kunddriven verksamhetsutveckling

2019-09-02

Rapport från SWECO

Sweco har lämnat sin rapport om Malmökraften. Uppdraget var att besvara två frågor: Hur jobbar handläggarna i Malmök…

2019-08-30

Tilltro till att medborgaren kan gå i arbete gör stor skillnad

FINSAM i Malmö besökte idag Vaeksthusets forskningscenter som forskat på vilka variabler som gör att arbetssökande k…

2019-08-30

Styrgrupp FACT

Styrgruppen för FACT/konsultationsteamet har haft höstens första möte. Följande stod på agendan

2019-08-29

Styrelsemöte FINSAM i Malmö

Den 6 september har FINSAM i Malmö höstens första styrelsemöte.

2019-08-28

Malmökraften med på SKL konferens i september

I september arrangerar Sveriges kommuner och landsting, SKL idékonferensen "En välfungerande och inkluderande arbets…