2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2024-05-22

Utebliven etablering SFI lider mot sitt slut

FINSAM-projektet Utebliven etablering har pågått i snart tre år, och lider nu mot sitt slut. Utifrån detta bjuder pr…

2024-05-21

BOOST och FINSAM i Malmö diskuterar gemensamma utmaningar i Malmö

BOOST i Malmö har sökt upp FINSAM i Malmö för en diskussion kring gemensamma utmaningar i Malmö.

2024-05-21

Inför arbetet med förslag till förändringar i lagen om finansiell samordning

Försäkringskassan har fått i uppdrag av regeringen att analysera behovet av ändringar i lagen (2003:1210) om finansi…

2024-05-20

Presentation av FACT i Malmö för Stockholms stads samordningsförbund

Idag presenterade sektionschef från Malmö stad arbetet som görs i FACT teamen inom psykosmottagningarna i Malmö stad…

2024-05-16

Styrgrupp LÖK gemensamma insatser

Den lokala överenskommelsen för gemensamma insatser mellan Malmö stad och Arbetsförmedlingen syftar till att genom s…