2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2021-09-24

Chefsnätverket i FINSAM samlas

Två gånger per år samlar FINSAM i Malmö de högsta tjänstepersonerna i sina medlemmar för ett förutsättningslöst samt…

2021-09-23

FINSAM förbereder workshop kring unga utrikesfödda kvinnor tillsammans med Arbetsmarknadsavdelningen

Den 28/9 kommer FINSAM tillsammans med Arbetsmarknadsavdelningen att genomföra en LFA workshop kring unga utrikesföd…

2021-09-20

ESF fortsätter samtal med samordningsförbunden kring sin nya programperiod.

ESF + startar sin nya programperiod 2021 och den pågår tom 2027. Som en del av ett inledande arbete kring denna prog…

2021-09-17

FINSAM testar att använda sin arena för samarbete mellan kommuner

Helsingborgs stad och Malmö stad kommer träffas och diskutera möjligheterna kring samarbete under FINSAMs flagg.

2021-09-17

Kryddgårdenmodellen kickar igång med styrgrupp

Idag har Kryddgårdenmodellen styrgrupp för första gången. Följande står på dagordningen: