2022-06-01

Workshop unga utrikesfödda kvinnors etablering på arbetsmarknaden del II

Idag genomfördes den andra av två workshopar med Tranquist utvärdering kring unga utrikesfödda kvinnors etablering på arbetsmarknaden

Idag genomfördes den andra av två workshopar med Tranquist utvärdering kring unga utrikesfödda kvinnors etablering på arbetsmarknaden. Mottagare av det som kommer fram i dessa workshopar är de som sitter i den lokala överenskommelsen mellan Malmö stad och Arbetsförmedlingen kring arbete med unga.

Bakgrund

I höstas bjöd arbetsmarknads- och socialförvaltningen in till en workshop kring unga utrikes födda kvinnor. Denna vill vi nu följa upp men ytterligare två workshopar (fysiska möten) där vi diskuterar möjligheterna till samverkan kring unga utrikes födda kvinnor. Resultatet av workshoparna kan resultera i ett framtida ESF-projekt men kan även resultera i andra typer av samverkan. Grunden till workshoparna bygger på det faktum att arbetslösheten bland unga utrikesfödda kvinnor i Malmö är orimligt hög jämfört med riket som helhet men också i förhållande till andra jämförbara kommuner. Enligt den senaste statistiken från MUCF är nästan var tredje (30,3 %) utrikesfödd kvinna i åldern 25–29 år i Malmö utan arbete eller studier. I åldersgruppen 16–24 är motsvarande siffra 18,5%. Totaltsett nästan 6 000 individer.

 

2021-05-14

FACT konsultationsteamet avger slutrapport och fortsätter sin verksamhet efter finansiering

FACT fortsätter sin verksamhet efter finansiering. Läs mer i slutrapporten hur detta möjliggjorts.

2021-05-07

FRAM har styrgruppsmöte

Idag har FRAM styrgruppsmöte med följande på dagordningen.

2021-05-06

FACT/konsultationsteamet fortsätter efter FINSAM finansiering

FINSAM avslutade finansieringen av FACT/konsultationsteamet efter 3,5 år den sista april 2021 men arbetet med FACT/k…

2021-05-06

DUA har styrgruppsmöte

Idag träffas styrgruppen för DUA-LÖK gemensamma aktiviteter.

2021-05-05

Nationell kommunikation om FINSAM

Idag träffades referensgruppen för nationell kommunikation kring att ta fram en kampanj om värde FINSAM skapar.