2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2023-10-25

FINSAM i Malmö utforskar möjligheter kring att jobba med AI

Det finns idag en matchningsproblematik mellan arbetsgivare som söker arbetskraft och arbetssökande som söker jobb i…

2023-10-24

Samtal kring tjänsteutbud

FINSAM Landskrona Svalöv och FINSAM i Malmö träffades idag och diskuterade de olika tjänsteutbud förbunden använder…

2023-10-23

Planering inför spridning och implementering av Stockhomskraften och Malmökraften

Idag träffades verksamhetssamordnaren på Arbetsförmedlingen i Stockholm och förbundschefen som har i uppdrag att job…

2023-10-20

Hur kan vi jobba gemensamt med att skapa värde för våra medborgare via AI?

Detta var frågan som Malmö stad, Lunds kommun, Helsingborgs stad och Arbetsförmedlingen ställde sig i eftermiddag.

2023-10-18

Utveckling och test av uppföljning FINSAM

Finsam i Malmö har idag fått agera testare av Uppföljning Finsam.