2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2021-11-23

Styrgrupp Utebliven etablering SFI

Styrgruppen för Utebliven etablering SFI träffades idag för andra gången.

2021-11-23

ISF besöker Malmö för frågor rörande effektutvärderingen av Malmökraften

Idag besökte ISF, Inspektionen för socialförsäkringen, Malmökraften för att diskutera kring den data som de samlat i…

2021-11-23

Arbetsförmedlingen och Malmö stad har startat en sida för samarbete

Arbetsförmedlingen och Malmö stad har startat en sida för samarbete. Här kan de som arbetar som handläggare hitta do…

2021-11-22

Nytt uppdrag kring unga utrikes födda kvinnor

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen (ASF) har gett utredaren på kansliet ett uppdrag att intervjua socialsekrete…

2021-11-22

Samtal kring samarbete kring sociala företag

På fredag kommer Malmö stad och Försäkringskassan träffas under FINSAMs paraply för att diskutera utvecklingsfrågor…