2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2017-12-07

Medskapande ledarskap

Den 7-8 december kommer FINSAM tillsammans med bland annat anställda i Malmö stad, under ledning av David Ershammar…

2017-12-07

FINSAM i Malmö möter Skånes nyaste förbund

FINSAM i Malmö blev inbjudet att diskutera erfarenheter kring att driva ett samordningsförbund med Skånes senaste sa…

2017-12-06

FINSAM satsar på kunskap

Två kunskapssatsningar som leder till förbättrade förutsättningar till samordnad rehabilitering av Malmöbor kommer a…

2017-12-06

Kunddriven verksamhetsutveckling inför ny lokal överenskommelse mellan Malmö stad och Arbetsförmedlingen

Finsams kansli har fått ett uppdrag att genomföra kvalitativa djupintervjuer med Malmöbor som uppbär ekonomiskt bist…

2017-12-04

Årets sista seminarie - Vägen tillbaka

Linus Törnblad berättade om sin resa inför ca 100 anställda inom FINSAMs medlemmar.