2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2020-01-30

Om tro kan förflytta berg vad kan då kunskap göra?

Beskæftigelses Indikator Projektet (BIP) är en studie gjord av Væksthusets Forskningscenter i Danmark. FINSAM i Malm…

2020-01-30

Minst 2 500 långtidsarbetslösa ska få jobb genom Malmökraften 2.0

Partnerskap, eller samverkan, mellan aktörer är framgångsreceptet för att åstadkomma varaktig förändring. Arbetsförm…

2020-01-23

FINSAM håller styrelsemöte första gången 2020

Årets första styrelsemöte i FINSAM i Malmö går av stapeln den 24/1 2020.

2020-01-22

Regionen bjuder in till samtal om FINSAM

Regionen kommer idag att fortsätta sitt arbete med rekommendationer till Region Skånes ledamöter och ersättare i fin…

2020-01-22

Maria mottagningarna i Skåne ber FINSAM i Malmö om uppdatering av "kokbok".

De fem Maria mottagningarna i Skåne har kontaktat FINSAM i Malmö då de står i begrepp att ta fram en regional överen…