2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2019-09-02

Rapport från SWECO

Sweco har lämnat sin rapport om Malmökraften. Uppdraget var att besvara två frågor: Hur jobbar handläggarna i Malmök…

2019-08-30

Tilltro till att medborgaren kan gå i arbete gör stor skillnad

FINSAM i Malmö besökte idag Vaeksthusets forskningscenter som forskat på vilka variabler som gör att arbetssökande k…

2019-08-30

Styrgrupp FACT

Styrgruppen för FACT/konsultationsteamet har haft höstens första möte. Följande stod på agendan

2019-08-29

Styrelsemöte FINSAM i Malmö

Den 6 september har FINSAM i Malmö höstens första styrelsemöte.

2019-08-28

Malmökraften med på SKL konferens i september

I september arrangerar Sveriges kommuner och landsting, SKL idékonferensen "En välfungerande och inkluderande arbets…