2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2019-03-19

Maria Malmö Tramadol referensgrupp

Idag hade referensgruppen för projektet Maria Malmö Tramadol möte

2019-03-19

Gör samordningsförbund någon skillnad?

Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) har fått i uppdrag av regeringen att utvärdera den verksamhet som samordni…

2019-03-18

Styrgrupp i Malmökraften

Idag hade styrgruppen för Malmökraften möte

2019-03-15

Skåneveckan för psykisk hälsa

Idag träffas ett antal aktörer för att planera 10 årsjubileet av Skåneveckan för psykisk hälsa på Studieförbundet Vu…

2019-03-13

Kan design användas för att utveckla offentlig sektor

Idag träffades ett antal samordningsförbund och ett nationellt nätverk kring tjänstedesign.