2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2019-02-07

Samverkan är ingen picknick och ändå är den ofta helt nödvändig.

Den svåra konsten att samarbeta är ett kapitel i handboken "Att möjliggöra en sammanhållen vårdHandbok för samarbete…

2019-02-05

SUS ett verktyg för uppföljning

Aktivitetscenter och Avanti deltar i nationell film om SUS

2019-02-05

Referensgruppsmöte Maria Malmö

Referensgruppen för Tramadolprojektet diskuterade upplägg kring workshop och spridning av resultat.

2019-02-04

Styrgruppsmöte hälsofrämjande etablering

Idag hade ESF projektet hälsofrämjande etablering styrgruppsmöte i Malmö.

2019-02-04

Processledarutbildning avslutas

FINSAM har under hösten 2018 och våren 2019 satsat på en processledarutbildning.