2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2018-12-19

SUS i Malmö 2018

Finsam i Malmö har haft en tydlig strategi under många år att redovisa sin verksamhet i SUS. Detta har gjort att ver…

2018-12-19

DUA Nyanlända

Idag presenteras två rapporter från arbetet med DUA nyanlända.

2018-12-14

Kunskapslyft 30 november

Två case diskuterades under två timmar. Ett 40-tal medarbetare hos Finsams parter deltog + personer med egenupplevd…

2018-12-14

Tramadol projektet uppmärksammas i Sverige

December månads FINSAM nyhetsbrev från Nationella rådet uppmärksammar Tramadol projektet i följande artikel.

2018-12-13

Samtal om Regionen fortsätter

Samordningsförbunden i Nordnordvästra Skåne, Landskrona-Svalöv, Kävlinge-Lomma och Malmö träffade idag hälsostrateg…