2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2018-06-08

Politiker och tjänstepersoner i Region Skåne hittar fokusområden för FINSAM

Under ledning av Lawrence Flynn jobbade ett 15 tal politiker och tjänstepersoner i Region Skåne samman sig kring tre…

2018-06-08

FINSAM möter (H)järnkoll

Idag träffade FINSAM Rahebe från (H)järnkoll som pratade om ”Den egna berättelsen – om psykisk ohälsa och migration”…

2018-06-07

FINSAM under våren 2018

Under delar av mars-maj har vi jobbat med att GDPR säkra vår hemsida och därför kommer här ett axplock om vad som hä…

2018-06-05

Region Skåne samlar politiker och tjänstemän för diskussioner kring FINSAM

En uppföljning av diskussionerna som FINSAM Skåne haft med tjänstepersoner i Region Skåne har planerats och kommer s…

2018-06-04

Insikter från REKO

Under REKO har insikter uppstått kring hur intygsförfrågningar mellan myndigheter kan skapa onödigt arbete på ovänta…