2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2021-10-13

Implementering på Malmökraften

FINSAM har under sommaren gått igenom all dokumentation och sett följande som särskiljer Malmökraften.

2021-10-12

Tjänstedesign på FRAM

Möte idag på FRAM för att diskutera och planera det tjänstedesignarbete som ska genomföras under hösten.

2021-10-12

Första styrgruppsmötet Utebliven etablering SFI

Utebliven etablering hade sitt första styrgruppsmöte idag där samordnarna Hanna och Paulina fick presentera sin plan…

2021-10-07

Diskussion kring storstadssamarbete inleds

Finsam i Göteborg bjöd in Sveriges tre största kommuners samordningsförbund Stockholm, Malmö och Uppsala till en dia…

2021-10-05

Samtal om socialt företagande med Malmö stad

Avdelningen för omvärld och näringsliv på Malmö stad bjöd idag in FINSAM i Malmö till samtal om att arbeta tillsamma…