2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2023-01-17

Storstadssamarbete inom FINSAM

Göteborg, Stockholm, Malmö och Uppsala träffades under två dagar och diskuterade gemensamma utmaningar.

2023-01-16

Årets första styrgrupp i lokala överenskommelsen kring gemensamma insatser

Idag träffades styrgruppen för lokala överenskommelsen kring gemensamma insatser och FINSAM deltog.

2023-01-13

Insikt tar fram projektplan

Insikt är ett nystartat projekt med fokus på personer som varit utanför arbetsmarknaden i 10 år eller mer. Styrgrupp…

2023-01-13

Utebliven etablering SFI tar hjälp kring förändringsarbete

Utebliven etablering SFI har kommit halvvägs i sin projektperiod och har tagit fram två rapporter samt skaffat sig e…

2023-01-11

ISF besöker Malmö för frågor rörande effektutvärderingen av Malmökraften

Inspektionen för socialförsäkringen är i slutfasen av sitt uppdrag att effektutvärdera samordningsförbunden i Sverig…