2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2021-06-03

"Tillsammans gör vi skillnad" - Målgrupper

Arbetet med en gemensam nationell kommunikation från samordningsförbunden rullar vidare under parollen "Tillsammans…

2021-06-01

"Tillsammans gör vi skillnad" - Strategi

Arbetet med en gemensam nationell kommunikation från samordningsförbunden rullar vidare under parollen "Tillsammans…

2021-06-01

Referensgrupp kring nytt system för uppföljning av samordningsförbunden.

Idag träffades referensgruppen som finns som bollplank till genomförandeprojektet att ta fram ett nytt system för up…

2021-05-31

Utbyte kring olika erfarenheter av BIP forskningen från Vaeksthuset

Idag träffades delar av projektledningen på FRAM, Samordningsförbundet i Halland och FINSAM i Malmö för att utbyta e…

2021-05-26

FINSAM säkerställer administrationen av pensioner

KPA har lanserat tjänsten Förmånskollen för regioner, kommuner, och kommunala bolag. FINSAM kommer använda denna för…