2018-10-19

Kunddriven verksamhetsutveckling avslutas

Projekt Kunddriven verksamhetsutveckling är ett samverkansprojekt mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen där finansieringen avslutas den 30 september.

Projekt Kunddriven verksamhetsutveckling är ett samverkansprojekt mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

I projektet har vi använt metoden kunddriven verksamhetsutveckling för att ta reda på hur Malmöbor som upplevt någon av mötesformerna, kontaktmöte, överlämningsmöte och gemensam kartläggning (GK) initierad av Arbetsförmedlingen tycker om mötet. Vi har också intervjuat kollegor på båda myndigheterna för att få fram var skaven finns i samarbetet. Vi har tagit fram förbättringsförslag med hjälp av kundresorna. Förslagen har testats i ett växthus på ett Arbetsförmedlingskontor i Malmö och på Försäkringskassan i Malmö.

Arbetet har utmynnat i två nya processer som utgår från regelverken hos båda myndigheterna. Förändringarna har bidragit till fler och kvalitativa möten där kundnyttan har varit i fokus. Genom våra analyser om orsakerna till varför det genomförs så få möten har vi synliggjort avvikelser från regelverken i handläggarnas arbetssätt. Dessa insikter har lämnats löpande till styrgruppen.  

Tidigare har personliga handläggare tappat fokus på att informera målgruppen om rättigheterna och möjligheterna vid dag 90 i rehabkedjan. De få möten som genomfördes gav ingen nytta för kunden. Kontaktmöte använt på rätt sätt och i rätt tid visade sig vara ett uppskattat möte för Malmöborna, ett möte som stödjer dem framåt i sin process mot nytt arbete, ett möte där de känner sig sedda och hörda, ett personligt, professionellt och effektivt möte.

Processen för gemensam kartläggning såsom det är tänkt idag gör det svårt för arbetsförmedlare att identifiera rätt kunder och kan även ge stora ekonomiska konsekvenser för Malmöbor som är i behov av samordnad rehabilitering. Processen framtagen i  projektet har öppnat upp för en större målgrupp i behov av gemensam kartläggning och minimerat risken för ekonomisk utsatthet. 

kundutv

Se Kunddrivenverksamhet...

2022-12-21

God Jul och gott nytt år

FINSAM i Malmö kommer ha följande öppettider under helgerna. Den 27/12 - 28/12 2022 kommer vi hålla helt stängt och…

2022-12-21

God Jul och Gott nytt år 

FINSAM i Malmö kommer ha följande öppettider under helgerna. Den 27/12 - 28/12 2022 kommer vi hålla helt stängt och…

2022-12-20

Butik Torsten - the place to be

Butik Torsten är en del av FRAM. Det är en butik med hantverksprodukter, lokalt och egen design, möbler där deltagar…

2022-12-14

FINSAM i Malmö förtydligar tre tjänster

I samband med den nya mandatperioden 2023-2026 har FINSAM i Malmö förtydligat sina tre tjänster och arbetat med att…

2022-12-12

Referensgrupp Uppföljning FINSAM

SUS kommer att upphöra att användas from 2023 och Försäkringskassan har tagit fram ett nytt system som ska sjösättas…