2018-10-19

Kunddriven verksamhetsutveckling avslutas

Projekt Kunddriven verksamhetsutveckling är ett samverkansprojekt mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen där finansieringen avslutas den 30 september.

Projekt Kunddriven verksamhetsutveckling är ett samverkansprojekt mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.

I projektet har vi använt metoden kunddriven verksamhetsutveckling för att ta reda på hur Malmöbor som upplevt någon av mötesformerna, kontaktmöte, överlämningsmöte och gemensam kartläggning (GK) initierad av Arbetsförmedlingen tycker om mötet. Vi har också intervjuat kollegor på båda myndigheterna för att få fram var skaven finns i samarbetet. Vi har tagit fram förbättringsförslag med hjälp av kundresorna. Förslagen har testats i ett växthus på ett Arbetsförmedlingskontor i Malmö och på Försäkringskassan i Malmö.

Arbetet har utmynnat i två nya processer som utgår från regelverken hos båda myndigheterna. Förändringarna har bidragit till fler och kvalitativa möten där kundnyttan har varit i fokus. Genom våra analyser om orsakerna till varför det genomförs så få möten har vi synliggjort avvikelser från regelverken i handläggarnas arbetssätt. Dessa insikter har lämnats löpande till styrgruppen.  

Tidigare har personliga handläggare tappat fokus på att informera målgruppen om rättigheterna och möjligheterna vid dag 90 i rehabkedjan. De få möten som genomfördes gav ingen nytta för kunden. Kontaktmöte använt på rätt sätt och i rätt tid visade sig vara ett uppskattat möte för Malmöborna, ett möte som stödjer dem framåt i sin process mot nytt arbete, ett möte där de känner sig sedda och hörda, ett personligt, professionellt och effektivt möte.

Processen för gemensam kartläggning såsom det är tänkt idag gör det svårt för arbetsförmedlare att identifiera rätt kunder och kan även ge stora ekonomiska konsekvenser för Malmöbor som är i behov av samordnad rehabilitering. Processen framtagen i  projektet har öppnat upp för en större målgrupp i behov av gemensam kartläggning och minimerat risken för ekonomisk utsatthet. 

kundutv

Se Kunddrivenverksamhet...

2019-06-28

Projekten i FINSAM träffas och diskuterar höstens utmaningar

Styrelsen i FINSAM har beslutat att projekten ska träffas fyra gånger per år under ledning av kansliet med syfte att…

2019-06-19

Region Skåne samlas kring FINSAM

Region Skåne har idag haft en FINSAM-nätverksträff kring "Region Skåne som part i FINSAM och styrelsernas roll".

2019-06-19

Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen definierar problem

Chefer och handläggare från Försäkringskassans och Arbetsförmedlingens förstärkta samarbete har diskuterat hur de sk…

2019-06-18

Problematiskt datorspelande

På uppdrag av Region Skåne och Malmö stad via Maria Malmö har FINSAM gjort en kunskapssammanställning kring problema…

2019-06-17

Metodstöd Avanti

Under våren har FINSAM tillsammans med Avanti tagit fram ett metodstöd för Avanti.