2018-05-15

Rättssäkra, effektiva och personliga arbetssätt som förkortar tiden med offentlig försörjning.

Kunddriven verksamhetsutveckling lyssnar på Malmöborna och driver på förändring utifrån dem.

Pelle är bilmekaniker. Han berättade följande:


"Fanns inget jag kunde göra, hade nackskada, var bilmekaniker i nästan 30 år. Har varit en belastning för min arbetsgivare som inte vill ha mig tillbaka. Jag blev dumpad från FK till AF och fick vänta 3 månader på skiktröntgen. Därför fördröjdes hela processen. Jag är arbetsför kan bara inte lyfta tungt men jag kan göra någonting. Jag tror att nästan 95 % av de som kommer till AF från FK kan arbeta med någonting, bara man få rätt möjlighet. Det som går fel är att myndigheterna inte är tydliga med vad man skall göra för att få någon ersättning. Mötet förde mig till ett mörkt rum. Jag fick leva på lånade pengar ett bra tag.

 

Vi intervjuade Pelle 6 mån efter han hade träffat våra myndigheter och han hade fortfarande inte fått stöd i sitt arbetssökande. Pelles synpunkter och upplevelser ligger till grund för nya arbetssätt som är rättssäkra, effektiva och personliga och som förkortar tiden med offentlig försörjning.

 

Läs mer om Kunddriven verksamhetsutveckling

2021-10-13

Implementering på Malmökraften

FINSAM har under sommaren gått igenom all dokumentation och sett följande som särskiljer Malmökraften.

2021-10-12

Tjänstedesign på FRAM

Möte idag på FRAM för att diskutera och planera det tjänstedesignarbete som ska genomföras under hösten.

2021-10-12

Första styrgruppsmötet Utebliven etablering SFI

Utebliven etablering hade sitt första styrgruppsmöte idag där samordnarna Hanna och Paulina fick presentera sin plan…

2021-10-07

Diskussion kring storstadssamarbete inleds

Finsam i Göteborg bjöd in Sveriges tre största kommuners samordningsförbund Stockholm, Malmö och Uppsala till en dia…

2021-10-05

Samtal om socialt företagande med Malmö stad

Avdelningen för omvärld och näringsliv på Malmö stad bjöd idag in FINSAM i Malmö till samtal om att arbeta tillsamma…