2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2022-09-19

Kryddgårdenmodellen har höstens första styrgrupp

Kryddgårdenmodellen syftar till att utveckla och etablera metoder för samplanering och informationsutbyte mellan Arb…

2022-09-14

Effektutvärdering Malmökraften fortsätter genom Inspektionen för socialförsäkringen

Den 27/9 planerar Inspektionen för socialförsäkringen att komma ner till Malmö för att diskutera de slutgiltiga deta…

2022-09-13

FINSAM i Malmö och Länsstyrelsen i Skåne tydliggör kontaktvägar mellan varandra

Idag träffades företrädare för Länsstyrelsen och FINSAM i Malmö för att presentera sina respektive uppdrag och tydli…

2022-09-08

Avanti håller styrgruppsmöte

Avanti höll idag höstens första styrgruppsmöte.

2022-09-08

Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi besökte FINSAM i Malmö

Den 8-9 september besöker socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi Malmö och Helsingborg.Statsrådet ska bland ann…