2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2023-09-05

FINSAM i Malmö pratar AI med försäkringskassan

FINSAM i Malmö kommer under hösten att inleda samtal med sina medlemmar kring AI och utmaningar samt möjligheter att…

2023-09-05

En förfrågan om att genomföra en LFA workshop ställdes från två förvaltningar inom Malmö stad.

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen samt Funktionsstödsförvaltningen har ställt en förfrågan om att FINSAM ska g…

2023-09-04

FINSAM får uppdrag att ta fram plan för implementering och spridning samt underlag för upphandling av utvärdering.

Idag deltog FINSAM i Malmö i projektledningsgruppen för Malmökraften och fick därifrån uppdrag att ta fram plan för…

2023-08-30

Malmökraften startar upp sin resa mot implementering och spridning av erfarenheter via ESF

Malmökraften har blivit beviljad ESF medel för att arbeta med implementering och spridning av sina erfarenheter. Ida…

2023-08-29

Styrelsemöte FINSAM i Malmö

På fredag håller FINSAM i Malmö höstens första styrelsemöte