2024-08-27

Tjänsteinnovation i välfärden - vinster och utmaningar FINSAM Landskrona Svalöv

Samordningsförbundet FINSAM Landskrona Svalöv bjöd idag in till samtal om tjänsteinnovation i välfärden.

 Den svenska välfärden kan beskrivas både som ambitiös och mycket komplex. Den är styrd av folkvalda politiker, skattefinansierad, reglerad i lagar och organisationerna har ständiga krav på att vara kostnadseffektiva. Det finns flera kolliderande krav som försvårar för medarbetarna att erbjuda invånarna det stöd och de samordnade lösningar som ofta förväntas.

De senaste åren har kraven på invånardeltagande och invånarorientering ökat, bland annat genom Agenda 2030 och ett antal nya lagar som tydliggör individens rätt till delaktighet, såsom barnkonventionen och den kommande socialtjänstlagen. Invånarorientering, ofta refererad till som tjänstelogik (eller tjänsteinnovation) i teoretiska sammanhang, har som så många andra välfärdslösningar sitt ursprung i det privata näringslivet.

Det teoretiska fältet har vuxit över det senaste decenniet men med väldigt få studier av vad som händer i den praktiska tillämpningen av invånarorientering. Hur fungerar det när välfärden lånar in denna lösning från privata näringslivet?

Pernilla är fil. dr i datalingvistik och doktorand vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap och verksam vid Centrum för ledning av offentliga organisationer (CLOO), Lunds universitet. Hennes forskning handlar om tjänstelogik i offentlig verksamhet. Under drygt två års tid följeforskade Pernilla och hennes kollega Ulrika på vår resa mot att bli mer tjänsteinnovativa och delar av den empirin återfinns i Pernillas avhandling.  

 

2018-05-23

De trodde på mig så att jag kunde tro på mig själv.

Hej,Jag är sjukskriven sedan 5 år tillbaka. Jag har mycket problem med hälsa. Jag ville förändra något i mitt liv.

2018-05-21

Hälsofrämjande etablering ESF

Sveriges Kommuner och Landsting har tillsammans med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen ansökt om pengar från E…

2018-05-16

Före och under CaMp

Jag har gått i särskolan hela mitt liv. Varför vet jag inte. De sa att det skulle bli bättre för mig för att det var…

2018-05-15

Rättssäkra, effektiva och personliga arbetssätt som förkortar tiden med offentlig försörjning.

Kunddriven verksamhetsutveckling lyssnar på Malmöborna och driver på förändring utifrån dem.

2018-05-15

”hej, hur är det med dig? Har allt gått bra?”

En sms-konversation inleds:”hej, hur är det med dig? Har allt gått bra?””hej Helene. Det går jättebra för mig. Börja…