2018-05-23

Varför ska vi egentligen samarbeta?

Hur beskriver vi våra uppdrag? Vilka berättelser är det vi vill föra vidare? Vilka berättelser är det vi själva vill höra och läsa?

Hur beskriver vi våra uppdrag? Vilka berättelser är det vi vill föra vidare? Vilka berättelser är det vi själva vill höra och läsa? Vill jag inspireras av det som lyckats? Vill jag få bekräftat att, ja ibland är det svårt? Att det ibland skaver där i det organisatoriska mellanrummet? När jag tänker på vilken berättelse jag vill föra vidare så kommer jag alltid tillbaka till det som är till hjälp för mig att tänka på när det skaver och jag tvivlar på om vi ska utveckla integrerade arbetsmodeller. Varför?! Varför ska vi överhuvudtaget arbeta med våra samverkansprojekt? Varför ska vi överhuvudtaget samarbeta? Vad är syftet?

På FINSAM:s hemsida läser jag ”FINSAM bygger på ett antagande om att individers sammansatta problematik kräver sammansatta lösningar”. Sammansatta lösningar kräver samarbete, så grunden för att vara en FINSAM-finsansierad insats är att vi samarbetar. För mig som arbetar i ett projekt vars målgrupp är personer i missbruk och beroende är det inte bara FINSAM som kräver samarbete. Det finns även lagstiftning som säger att det inte är valbart.

Men en ännu viktigare faktor är att vi behöver samarbeta, samverka. 

Varför behöver vi samarbeta?

Oavsett om vi arbetar i projekt som vänder sig direkt till målgruppen, till enskilda individer eller om vi arbetar i mer organisationsinriktade projekt med ett mer indirekt målgruppsarbete så behöver vi ha ett tydligt brukarfokus. Att vi ska kunna erbjuda sammanhållna och samordnade insatser. Men hur ser det ofta ut?

Det finns en målgrupp med komplexa behov och som söker sig till oss för att nå en förändring

2tårta

Den enskilde har problem inom mer än ett livsområde och när hen vänder sig till oss så är det sällan för att få hjälp med ett tydligt avgränsat problem. I det här fallet vill personen ha en ”bättre liv-tårta”.

De möter specialiserade verksamheter, som i sin tur möter upp olika delar av behovet

1Tårta

Eftersom vi är specialiserade så kan detta behov innebära ett flertal kontakter. Förutom den här uppdelningen mellan huvudmän och organisationer så är vi ju också specialiserade internt. Så det kan behövas ganska många kontakter för att kunna få den där tårtan.

Just den här historien utspelar sig i en lite bättre av världar och alla säger ja. Ja, vi vill hjälpa dig. Och det är ju inte heller alltid en självklarhet.

De specialiserade verksamheterna har sina lösningar – utifrån sina egna uppdrag

3tårta

Sen går alla tillbaka till sina uppdrag, sina rutiner och riktlinjer. Sina egna lösningar på brukarens problem. De tar fram den egna verksamhetens recept och följer noggrant detta.

Alla gör rätt!

5tårta

Alla har ansträngt sig till det yttersta för att göra precis det de ska, det som är deras uppdrag. Alla har gjort alldeles rätt. Eftersom vi fortfarande är i en bättre av världar så ska alla träffas tillsammans och sätta ihop bitarna till en hel ”bättre liv-tårta”. Något som inte alltid är en självklarhet. Många gånger får den enskilde själv gå runt och hämta upp tårtbitarna och på egen hand bygga ihop tårtan. Men här är alla nöjda, de ska ses och brukaren ska äntligen få sin tårta.

Här är det viktigt att tänka på att alla har gjort rätt, de har gjort det de ska.

… och ändå blir det fel

4tårta

Och ändå händer det här. Det blir ett antal olika sorters tårtbitar som inte passar ihop. När det blir så här är det så här är det lätt att tänka ”om DE bara hade gjort det DE skulle, om DE hade gjort rätt. Men det vanliga är att vi alla gjort det vi ska. Alla, även de andra, har gjort rätt. Alla gör rätt men det blir fel. Det blir ett antal tårtbitar som inte passar med varandra. Ibland, kanske till och med ganska ofta, saknas den enskildes tårtbit. Vad skulle hen själv gjort, vilket ansvar hade hen?

I grund och botten handlar det om att vi ska baka EN tårta. För att kunna baka en tårta behöver vi komma överens om vilken tårta vi ska göra, sen behöver vi titta på vem som gör vad, är jag expert på bottnar så är det bottnar jag ska göra, den som är en fena på fyllningar gör den osv. Vi behöver också bestämma när vi gör vad. Om jag ska baka min botten om tre veckor är det kanske inte det bästa om du vispar grädden idag. Sannolikt kommer den att surna och behöva slängas.

Genom att vi kommer överens om såväl mål (vilken tårta), ansvarsfördelning och så vidare så ökar chansen att den enskilde brukaren får rätt hjälp vid rätt tillfälle, där våra samlade insatser kommer i rätt tid. Förutom att vi kan erbjuda målgruppen bättre hjälp blir bieffekten att vi möjliggör ett mer effektivt användande av verksamheternas resurser.

Vad är då mitt uppdrag som processledare? Egentligen!

Kort sagt, möjliggöra för de berörda aktörerna att baka en tårta!

Anne-Lie Lindell, processledare Integrerad verksamhet

Illustrationer: Louise Wester

 

2018-12-19

DUA Nyanlända

Idag presenteras två rapporter från arbetet med DUA nyanlända.

2018-12-14

Kunskapslyft 30 november

Två case diskuterades under två timmar. Ett 40-tal medarbetare hos Finsams parter deltog + personer med egenupplevd…

2018-12-14

Tramadol projektet uppmärksammas i Sverige

December månads FINSAM nyhetsbrev från Nationella rådet uppmärksammar Tramadol projektet i följande artikel.

2018-12-13

Samtal om Regionen fortsätter

Samordningsförbunden i Nordnordvästra Skåne, Landskrona-Svalöv, Kävlinge-Lomma och Malmö träffade idag hälsostrateg…

2018-12-13

Tramadol Maria Malmö uppmärksammas ytterligare i media

Maria Malmö jobbar sedan hösten 2017 i ett FINSAM projekt med utvecklingen av ny behandlingsmodell på Maria Malmö fö…