2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2024-11-19

FINSAM Skåne Nordost och Malmö fortsätter hänga

Under året har ett utbyte löpande genomförts mellan FINSAM Skåne Nordost och Malmö.

2024-11-14

Omvärldsbevakning kring tal till text med stöd av AI

Finsam i Malmö har under våren 2024 arbetat tillsammans med Funktionsstödsförvaltningen i Malmö stad och Lunicore kr…

2024-11-13

Styrgrupp FRAM november 2024

Årets sista styrgrupp innehöll både redovisning av resultaten för projektperioden men också dialog kring dilemman so…

2024-11-11

Årets sista styrgrupp för Lök gemensamma insatser

LÖK gemensamma insatser har under året arbetet i en styrgrupp med målen; skapa gemensamma insatser som för Malmöbor…

2024-11-08

Halmstadkraften på besök

I Halmstad har Halmstadkraften kommit igång inspirerat av Malmökraften. Idag besökte de Malmökraften och fick en för…