2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2018-05-28

Tankar från ett annat förbund

Idag var vi och besökte Mattias Bergström, förbundschef i Centrala Östergötlands förbund och fick ta del av deras ta…

2018-05-25

Bokrelease: Metodhandbok: Att erbjuda stöd och behandling till ensamkommande unga med psykisk ohälsa

Region Skånes Kunskapscentrum migration och hälsa bjuder in till releasefest för en ny metodhandbok för stöd och beh…

2018-05-25

Kunskapslyft via FINSAM

Under våren har FINSAM arbetat med att ta fram ett koncept för ett gemensamt kunskapslyft mellan Malmö stad, Arbetsf…

2018-05-25

Vår bokresa.

En kall vårdag 2017 satte vi oss ned med varsin kopp kaffe och påbörjade vår bokresa. Under några intensiva timmar s…

2018-05-23

Varför ska vi egentligen samarbeta?

Hur beskriver vi våra uppdrag? Vilka berättelser är det vi vill föra vidare? Vilka berättelser är det vi själva vill…