2019-05-28

Tjänstedesign i Skåne mellan samordningsförbund

Idag träffades tre förbund och Helsingborgs stad och diskuterade möjligheterna med tjänstedesign.

Idag träffades Samordningsförbunden NNV Skåne, Landskrona Svalöv, FINSAM i Malmö och Helsingborgs stad och diskuterade tjänstdesign.

Tjänstedesign, även kallat servicedesign, innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation  och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv. Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. 

 

Läs gärna mer om tjänstedesign på Innovationsguiden och Experiolab

 

 

2021-09-09

Storstadssamarbete inom FINSAM

Samordningsförbundet i Göteborg bjuder in till ett förutsättningslöst samtal mellan Göteborg, Stockholm, Uppsala och…

2021-09-09

Jämställdhetsmyndigheten kontaktar FINSAM i Malmö

FINSAM i Malmö har blivit kontaktade för att diskutera förslag på insatser för att stärka utrikes födda kvinnors möj…

2021-09-08

SUS nätverket pratar med Försäkringskassan kring återrapporetering till regeringen

Idag träffade SUS nätverket Försäkringskassans representant och erbjöd möjligheten att samordningsförbunden kan vara…

2021-09-07

Utebliven etablering startar med workshop kring utmaningar

Under förmiddagen träffades ett femtontal personer från Arbetsmarknads- och socialförvaltningen, Arbetsförmedlingen…

2021-09-06

Planeringen av gemensam problemformluringar kring unga utrikesfödda kvinnor fortsätter

Den 28/9 ska FINSAM processleda en workshop tillsammans med Arbetsmarknads- och socialförvaltningen